Voimistelu yhdistää ja liikuttaa

12.6.2018

Alkuperäisen tiedotteet löydät täältä.

Suomi Gymnaestradan päätösjuhla ”Tunne liike” kiteyttää olennaisimman voimistelun hienoudesta; laji on avoinna kaikille. Sunnuntaina 10.6. Veritas Stadionin nurmikentällä nähdään yli viisituhatta voimistelijaa, joista vanhimmat ovat kahdeksankymppisiä ja nuorimmat vasta yksivuotiaita.

Voimistelun suurtapahtuma Suomi Gymnaestrada sekä sen yhteydessä järjestetyt Voimistelupäivät ovat tuoneet Turkuun 10 000 voimistelijaa. Osallistujia on laidasta laitaan; kilpailijoita, harrastajia, valmentajia, huoltajia. Nousevia tähtiä, joita kenties jonain päivänä nähdään kisaamassa maailman huipulla. Ja runsain mitoin heitä, joille yhdessä liikkuminen ja jumppaaminen on ollut olennainen osa arkea jo vuosikymmenten ajan.

Yhteisöllisyys ja ystävät onkin merkittävä osa voimisteluseuratoimintaa. Voimistelun parissa solmitaan ihmissuhteita, jotka kestävät läpi elämän. ”Tunne liike” -näytöksen finaalin harjoituksissa perjantaina vuoroaan kentän laidalla odottelevat Kalannin Naisvoimistelijat. – Me ollaan tällaisia pitkän linjan harrastajia, monella jo yli viisikymmentävuotta voimistelua takana, naiset kertovat valkoiset peruukit päässään. Voimistelu, ja juuri tässä porukassa, on tärkeä osa elämää. – Kun meillä on aina niin hitsin hauskaa yhdessä! porukasta huudahdetaan iloisena. Ja sitten onkin vuoro astella Veritas Stadionin nurmelle.

Kentällä odottavat jo omissa ryhmitelmissään keltaiset kukat, sininen taivas ja värikkäät perhoset. Päätösjuhlan finaalissa esiintyvät miltei kaikki näytöksen voimistelijat. Koreografit Hannele Ahlqvist ja Marja Kallioniemi antavat ohjeita mikrofonin kautta. Vuorollaan komentoja saavat muiden mukana Turun Jyryn, Pakilan voimistelijoiden ja Vantaan Voimisteluseuran jumppaajat. Nyt hitsataan yhteen eri puolilla Suomea harjoitellut osat. Viimeisessä läpimenossa palaset loksahtavat yhteen, ja voimistelijat ovat yhtenäistä liikettä.

Lajina voimistelu on monipuolinen; sen avulla voi harjoittaa fyysistä voimaa, kuntoa, notkeutta, ketteryyttä, koordinaatiota ja tasapainoa. Voimistelu sanana tuo usein ensimmäiseksi mielleyhtymäksi notkeutta ja taitoa vaativan kilpa- ja näytösvoimistelun. Voimistelun eri lajeissa harjoitellaan ja kisataan urheiluseuroissa ympäri Suomen. Samat seurat pyörittävät myös kuntovoimistelutoiminta, jossa liikkuu kaiken kuntoisia ja -ikäisiä ihmisiä. Suomen Voimisteluliittoon kuuluu 381 seuraa, joissa on yhteensä noin 122 000 jäsentä. Se on yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, ja Suomen suurin tyttöjen ja aikuisten liikuttaja.

Tunne liike -päätösjuhla 10.6. klo 13.30 Veritas -stadionilla

Lisää tietoa tapahtumasta: Anna Takala, 040 7367585, anna.takala@voimistelu.fi